Mindfulness

Docent: Mariette de Vries

Doelgroep: Zorgmedewerkers, -begeleiders, -personeel

Regio: Noord-Holland

P1270910

“Voor mij is Mindfulness een mooie manier om mensen te helpen met zichzelf in contact te komen. Ik ervaar dat het direct en makkelijk toepasbaar is in het dagelijkse leven. Het is een manier om dat wat wijze leraren met ons deelden en delen, op een hele praktische manier toe te passen om bewuster te worden. Mindfulness is ervaringsgericht en als je je verbindt met de dagelijkse beoefening, ontwikkel je steeds meer bewustwording en integreer je het beter in het leven.

De samenwerking met Daisy is op een natuurlijke manier ontstaan. Geheel op onze eigen wijze, helpen we graag mensen om meer in contact te komen, met hun innerlijke wereld om zo bewuster in het leven te kunnen staan.”

Heb je last van verminderde concentratie?

Als je druk bent, verlies je jezelf gemakkelijk in werk of andere situaties. Het hoofd is vol, daardoor is de geest minder helder en vergeet je dingen makkelijker en wordt je sneller afgeleid, wat vermoeidheid met zich mee kan brengen. Door bewust aandacht te besteden aan de dagelijkse dingen in het leven, helpt mij dat om telkens meer en meer in dit moment te zijn.

Heb je last van gevoeligheid?

Als je heel open staat voor je omgeving, komt er veel binnen, en kun je het gevoel hebben, dat je overspoelt wordt met informatie, gedachten, emoties en gevoelens. Door met de aandacht bij mezelf te blijven en naar binnen te gaan, verlies ik me minder in emoties of automatische reactie patronen. Des te vaker je hiermee oefent, des te beter je leert met de aandacht bij jezelf te blijven.

Heb je last van lichamelijke klachten?

Mindfulness heeft mij geleerd anders met klachten om te gaan, door me er anders toe te verhouden. Door op een gezonde manier met het lichaam bezig te zijn, wordt er weer contact gemaakt met het lichaamsbewustzijn. En niet alleen door gezond te eten , maar ook door gezond te bewegen en de juiste oefeningen te doen, vindt er een betere doorstroming plaats in het lichaam. Het lichaam is het voertuig om je in contact te brengen met de diepere lagen van wat je werkelijk bent.

 


Mindfulness

Docent: Pieter Schop

Doelgroep: Zorgmedewerkers, -begeleiders, -personeel

Regio: Landelijk

img_1921

“Mindfulness; minder stress more Happiness noem ik het altijd. Mindfulness gaat voor mij over focus, concentratie, aandacht en rust. Een te gekke tool in een omgeving waar mensen zich voorbij werken. Maar ook een tool om acceptatie te vinden met de ziekte die je hebt. De vader van mijn vriendin heeft kanker en ik zou dolgraag met hem meditaties ingaan, om simpelweg met de ziekte ‘te zijn’.

Ik verbind mensen met zichzelf en met elkaar. Om vanuit die verbonden kracht keuzes in het leven te maken die vanuit het hart kloppen. Meer levensvreugde, kans op burn-out reductie, meer compassie, vrijer en vrolijker leven en minder stress.”

 


Mindfulness

Docent: Els Aardewijn

Doelgroep: divers

Regio: ’t Gooi

delis

“Mindfulness betekent: aandachtig of opmerkzaam zijn.

In het dagelijks leven zijn we er aan gewend geraakt om op de automatische piloot te handelen. Terwijl je met je handen aan het koken bent, kun je met je hoofd heel ergens anders zijn. Je bent er niet helemaal bij. Er gebeurt van alles in en om je heen, maar je merkt het niet op. Je wordt door je gedachten, zorgen of plannen in beslag genomen. Je denkt ondertussen aan de collega, die zo onaardig deed of aan het project dat af moet. Je merkt niet dat je hart sneller klopt en je spieren verkrampen bij de gedachte dat het nooit gaat lukken! Je bent aan het doen en je draaft maar door. Dat vraagt veel energie, omdat je niet gefocust bent. Dat geeft stress. Je gaat je meer en meer gespannen voelen en kunt uiteindelijk moeilijk in slaap komen.

Als je dit op één of andere manier herkent, kan Mindfulness je helpen daar verandering in te brengen. Met Mindfulness word je bewust van je gedachten, gevoelens en reactiepatronen. Je leert stap voor stap te zijn in plaats van te doen.
Met praktische oefeningen die je in het dagelijks leven kunt inpassen, leer je met aandacht aanwezig te zijn in het moment en te zijn met wat er is. Dat hoeft niet de hele dag, maar van tijd tot tijd kun je even pauze nemen, je zintuigen laten spreken en opmerken welke gedachten en emoties er zijn. Een moment niet oordelen of analyseren, niet iets willen veranderen of ergens naar streven. Op die manier kun je ontdekken wie je echt bent en wat je nodig hebt om meer ontspanning in je leven te brengen.”

logo_delis3