Ontspanningsmassage

Masseur: Els Aardewijn

Doelgroep: divers

Regio: ’t Gooi

ontspanningsmassage

“Ontspanningsmassage is een langzame en intensieve massage van het lichaam, of een deel daarvan. Het wordt gecombineerd met gewrichtsontspanning. Door zowel zachte aanraking als diepe spier- en weefselmassage zoeken we samen de plekken op waar de spanning zit. Door bewustwording en massage kan spanning losgelaten worden en kunnen verharde weefsels en gespannen spieren weer soepel worden.

De gewrichtsontspanning werkt op een subtiele manier door in het lichaam en geeft meer ruimte en beweeglijkheid in de gewrichten en de wervelkolom.

Je voelt je na de massage lichter, vrijer en weer een beetje nieuw.

 


Ontspanningsmassage

Masseur: Gelina van den Hoven

Doelgroep: divers

Regio: ’t Gooi

enkyos

“Een klassieke ontspanningsmassage bestaat uit diverse technieken en handgrepen die afgestemd op uw lichaam en eventuele klachten toegepast worden.

Een klassieke ontspanningsmassage heeft als belangrijkste doel dat u zich ontspant. Deze massage maakt u bewust van van de spanningen die aanwezig zijn in uw lichaam en ondersteunen daardoor het proces van bewuster ontspannen. Hierdoor is de massage geschikt bij spanning en pijn  maar zeer zeker ook voor onderhoud en balans van een gezond lichaam. De handgrepen stimuleren de doorbloeding in de spieren, het bindweefsel en de huid waardoor afvalstoffen sneller afgevoerd worden en voedings- en herstelstoffen sneller aangevoerd worden. Uw welzijn verhoogt na deze massage door de heerlijke ontspannende werking op lichaam en geest.”

 


Ontspanningsmassage

Masseur: Sandra de Groot

Doelgroep: divers

Regio: Noord-Holland

innerflow

Massage maakt gelukkig!

“Wist jij al dat massage echt goed is voor je gezondheid?

Liefhebben, aanraken, beschermen, troosten, aaien, helen, ontspannen , genezen, helpen, aftasten, knuffelen, verzorgen, activeren, bewegen en verwarmen doen we allemaal met de kracht van ons lichaam.

Zoals je vast wel weet is aanraking één van de eerste levensbehoeften van de mens net als eten & drinken. De huid is het grootste orgaan wat we hebben. En er zijn genoeg studies die aantonen dat zowel mensen als dieren niet zonder liefdevolle aanraking van de huid kunnen.  De manier van aanraken die wij als prettig ervaren is voor iedereen verschillend. Dit ligt uiteraard aan de cultuur en familiegebruiken die je zelf hebt meegekregen vanaf het moment dat je geboren bent. Wanneer je een liefdevolle aanraking ervaart maak je van nature stofjes aan waar je je prettiger door gaat voelen.

Oxytocine

Een van die stofjes in de hersenen is oxytocine ook wel het knuffelhormoon genoemd. Oxytocine heeft een centrale rol bij de moederbinding. Hiernaast word oxytocine aangemaakt bij sociale contacten, veilige vriendschappen en romantische interacties. Ook bij het verrichten van zorgtaken, een romantische film kijken en het aaien van huisdieren wordt er meer oxytocine aangemaakt. Mannen en kinderen maken hiervoor een soortgelijk stofje aan genaamd Vasopressine.

Het verlaagd de bloeddruk en heeft invloed op het stressniveau. Mensen die veel aandacht en warmte van anderen krijgen hebben een beter afweersysteem en voelen zich gelukkig en tevreden. Het geeft ons een gevoel van ontspanning en warmte.

Stress

De genoemde stofjes zorgen er dus door middel van aanraking voor dat we ons gelukkig voelen. Als er echter spanningen ontstaan door bv. ruzie op het werk, of spanningen in een relatie, dan raakt dit hechtingssysteem verstoord. Je kunt dan toch te gestrest raken.

Ontspannen

Veel ontspanningsadviezen zijn gericht op het reduceren van je stress, zoals, sporten,  yoga, ademhalingsoefeningen en meditatie. Dat is allemaal heel goed voor je gezondheid. Maar dit heeft geen effect op onze “huid honger” zoals we het maar even noemen. We hebben werkelijke aanraking nodig om goed te kunnen functioneren.

Contact & Aanraken

Contact met anderen helpt daar bijvoorbeeld goed bij. Dus steun vragen aan je vrienden en familie als je gestrest bent. Een dikke knuffel helpt beter dan een mailtje sturen. En gewoon even een praatje maken met echt oogcontact  met die gezellige collega. Hier word je rustig van en zo komt je oxytocine niveau weer in balans.

Massage is een vorm van contact maken waarbij je letterlijk aangeraakt wordt. Het maakt ook eigenlijk niet uit of je zelf masseert of gemasseerd wordt. De aanraking kan zowel troost als bescherming geven. Als je op een rustige liefdevolle manier wordt aangeraakt voel je je gekoesterd en geeft dit ontspanning en warmte.”